Tuesday, April 26, 2011

Exam Week!! What should i do??

Siapalah sy untuk bercerita tentg diri..  tetapi saya suka nak share apa yg saya dan adik beradik sy buat ketika minggu exam

kunci2 kejayaan adik saya munirah...
apa yg saya lihat munirah ni x banyak cakap...dia juga  x adalah byk membaca kot..
tapi dia seorang yang fokus dan mudah faham dalam pembelajaran nya
so ,
kunci 1: jgn byk bercakap, takut apa yang kita cakap adalah perkara sia2 
kunci 2: fokus ketika guru mengajar serta belajar.. pesan ibu ayah hormati guru kita... :)

saya tgk pula adik sy yg ketiga.. adik firdaus saya.. 
dia ni seorg adik yang x adalah pintar.. tp gigih juga usaha.. walaupun selalu kena tegur ngn mak bila
mak ajar matematik.. x ada dia heran.... dia ni rajin baca quran... (baca quran leh terangkan hati tau)
dia seorg anak yg rajin kot bg sy berbanding adik2 laki sy yang lain.. haha jgn marah ya safwan and udin

so
kunci 3: gigih berusaha
kunci4: jgn lupa baca quran setiap hari.. kalau uzur bagi perempuan d kecualikan.. igt mengaji Al-Quran      bukan shj untuk saja2 tapi fahami isi kandungn ayat tersebut.. pabila kita membaca hayati stp bait ayat nya tau
sungguh indah dan shahdu peraturan yang Allah tetapkan

adik saya yang ketiga..safwan
hoho adik yg paling nakal ini.. tapi otak geliga. yg geli hati dia ni.. masa exam selalu jak x sihat.. tp dia mmg suka study last minute.. but sejak dia masuk matrik ,i think dia ni berubah sikit... dia kuat berusaha jg.. nk kalahkan adiknya munirah katanya.. 

kakak saya pulak ketika exam.. relaks and cool jak dia ni.. dulu ..kini .. 

kunci 5: cool n relaks jak.. tp kena jgk study

 n for me... 
sy ni antr budak yg byk pantang larang ketika study.. mak abh suka kata cik sarah ni kalau x gelabah time exam x sah

tp apa yang aku pegang dari dulu kini selamanya adalah... kalau berusaha pasti akan dapat.. itu mmg betul dan tak dapt disangkal... konsep aku mudah jak.. kalau aku tak berusaha bagaimana aku nak bertawakal padaNYA... aku nak mohon doa padaNYA pon malu... ia lah x berusaha lagi kan.. so aku akan pastikan aku 
habis study semua chapter yg di beri...

adab2 minggu exam ni sgt2 kena jaga...
apa yg saya suka buat
1) saya suka baca quran. selalu kalau hari2 sebelum exam sy baca waktu mgrib jak.. tp bila minggu exam lagi sy suka bersama pencipta saya.. untuk tenangkan hati saya... amalan ini telah saya amalkan sejak saya PMR..
sungguh2 berkesan untuk mudah belajar... 
2)baca al-mathurat di pagi hari dan petang hari ... ada juga org kata exam jam 9 pagi.. alah x sempat nak revise kalau baca ni.. (kdg2 terdetik di hati sy.. tp sy tepis.. syaitan itu yg sedg merasuk kita) saya teruskn membaca dgn tenang seterusnya saya buat revision
3) saya akan pastikan sy akan buat note (scanning) serta cari maklumat tntg subjek or bab yg masuk.. fahami konsep duluan.. then, sehari sebelum exam biasanya baru saya mengingat.. :) 
4) sebelum membaca selawat.. minum air yassin yg telah kita bacakan td... baca doa belajar dan berserah diri padaNYA kerana kita mencari ilmu juga adalh ibadah...
doaku sebelum belajar
"Ya Allaha, Ya Hayyu, Ya Qayyum, Ya Rahman, Ya Rahim, Ya Latif, Ya Jabbar, Ya Khaliq..
Wahai Tuhanku, kurniakanlah kami kefahaman nabi-nabi dan hafalan para rasul serta mendapat ilham dari malaikat yang hampir denganMu, kurniakanlah kami kesihatan Wahai Tuhan Yang Maha PEngasih"
5) jika sukar untuk faham.. selawat....
6) suka sy ingtkan perbanyakkan solat sunat.. Solat sunat hajat .. mohon padaNYA d permudahkan urusan kita...mohonlah dengan rasa rendah diri.. kerana Hanya padaNYA kita berserah dan hanya padaNYA kita di kembalikan..
7) jgn tgk perkara2 lagho..
8) call ibu ayah.. minta restu setiap hari.. sy suka msg mak dan ayah saya ketika sebelum masuk exam "mak abah doakn sara dan rakan2 ya semoga di permudahkan urusan kami menjawab exam"..ingt bila kita doakn untuk org lain... ibarat org lain juga mendoakn kita...
9) jaga pemakanan... tp bab ni saya paling kurg jaga.. tp selalu saya mmg x suka amik nescafe.. cz nescafe hanya akan menyebabkan badan kita letih dan lesu ketika didalm dewan peperiksaan
10) tido awal seawal jam 12 tgh mlm.. dan bgn awal pagi seawal jam 4 pagi.. otak juga memerlukn rehat.. bgn awal pagi buat solat sunat dulu dan mulakan revision
11) sebelum melangkah keluar rumah.. bacalah "bismillahhitawakkaltua'lallah.. YaAllah aku telah berusaha... kau berilah keyakinan kepadaku serta permudahkan urusanku"
12) ketika lupa atau blank dlm dewan peperiksaan.. --sy juga pernah terjadi mcm ni.. sy akan keluar ke tandas dan amik wudhuk... saya rasa tenang dan mula berfikir kembali..... serta cuba menjawab sebaik mungkin... berharap padaNYA 


sebelum keluar dewan... ku berserah padaNYA.. aku telah berusaha sehabis mungkin....

dan jgn lupa untuk berdoa selalu agar penanda kertas kita lembut hati untuk menanda kertas kita nnt.. :)

itu lah petua2 saya.. saya tidak pandai.. tp sy buat ini berdasarkan pemerhatian ke atas diri saya juga... pernah ada satu sem tu... saya bermain2 x beusaha... ttp sy bertawakal... akhirnya sy x dpt kepuusan yg baik... :(


with love from me.. kazumi mysarah...








No comments:

Post a Comment